torstai 13. syyskuuta 2018

Yrittäjyys ja sairastaminen

On taas flunssakausi. Itse nyt sitten sairastuin flunssaan. Yrittäjyys+kipeänä olo: en toivoisi pahimmalle vihollisellekaan.

Kun yrittäjä sairastuu, ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin napata buranat naamaan ja mennä töihin. Herran haltuun vaan ja toivoa, että selviää päivästä hengissä.

Mulle ei onneks tuu ikinä kuumetta, että pääsen sinänsä helpolla. Mutta kyllä se paska olo on silti koko ajan.

Kuulen välillä asiakkailta, että "eikö sun kannattaisi siirtää asiakkaita ja jäädä kotiin."
Pari juttua tästä:

1. En tiedä yhtään kauanko olen kipeä. 
Tietysti yhden päivän voisi siirrellä, mutta sehän onkin kiva, jos joudun uudestaan siirtämään niitä jo siirrettyjä asiakkaita. Yksinkertaisesti pääsen vaan helpommalla menemällä töihin, vaikka olo olisikin hiukan hutera. Stressi on suurempi, jos ei mene töihin, joten sairaslomapäivä on hiukan turha.
2. Kerro mulle mihin mä ne asiakkaat siirrän.
Olen siinä onnellisessä asemassa, että kalenterini on täynnä. Mulla ei vaan ole mihin siirtää niitä asiakkaita ja jos aika menee liian pitkälle tai emme löydä aikaa, niin asiakas menee muualle.
3. En saa mistään rahaa.
Yrittäjä ei saa kipeänä mistään mitään. Se on 0€ -päivä, jos jään töistä pois. Jos voisin siirtää niitä asiakkaita, niin luultavasti olen myös silloin rahan tarpeessa, koska kalenteri on liian tyhjä.
Kulut juoksee yrityksessä koko ajan, on yrittäjä sitten lomalla tai kipeä.

Tottakai jokainen jää sairastamaan kotiin tai sairaalaan, jos on niin paha tilanne, mutta nämä ovat aivan asia erikseen. Tapaturmaisessa tai vakavassa sairaudessa yrittäjä on toivottavasti vakuutettu. Ne myös ovat yllättäviä tilanteita, mitä varten yrittäjällä pitäisi olla säästöjä. Perus flunssaisena minä ainakin menen töihin.
Näissäkään tapauksissa, ainakaan meidän alalla, ei voi jäädä hirveän pitkäksi aikaa pois töistä. Jos palaat vasta kuukaudenkin päästä, asiakkaat ovat kadonneet, eikä ole enää yritystä mihin palata. Joudut aloittamaan kaiken alusta.

Ymmärrän myös, että on asioita, jotka pitää hoitaa kipeänäkin, mutta älä pliis tule huoltamaan niitä kynsiä tai mene kosmetologille, jos olet kipeä. Mulla on käynyt mm. sairaslomalainen kuumeessa kynsihuollossa. Ei näin. Ajattele pliis muitakin ihmisiä, vaikka se flunssa voi tullakin mistä vaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti