keskiviikko 26. toukokuuta 2021

Rakkaudesta lajiin

Minulla kävi tässä taas taannoin asiakas, joka niin sanotusti ymmärtää kynsien päälle. Enkä siis tarkoita etteikö muut asiakkaat arvostaisi saamiaan kynsiä tai näkisi, että teen kauniita kynsiä. Tarkoitan että saan tehdä kynnen muoto-opillisesti oikein, mittasuhteiltaan kauniin ja pinssata kynnen ja hän ymmärtää miksi teen jotain, jotta saan kynnestä kauniin muotoisen. Tällaisia asioita arvostava asiakas on myös omalla tavallaan aika vaikea, koska hän myös tarkkailee kynsiään erittäin tarkasti. Joudunkin varaamaan tällaisille asiakkaille yli kaksi tuntia aikaa, mikä myös maksaakin sitten enmmän...

Viimeksi myös teimme akryylilla 3D-koristeluja kynnen pinnalle. Niitä en olekaan tehnyt hetkeen! Aika oli tiukilla, mutta saimme kynnet ja koristelut tehtyä. Teimme rusetit ja kevyttä akryylikuviota pinnalle. Nämä ovat hetkiä, miksi teen tätä työtä. Rakastun aina uudestaan kynsien tekoon, kun saan tehdä kauniin malliset kynnet ja välillä koristella taidokkaasti jotain. Asiakkaani oli myös innoissaan näistä kynsistä, koska hän ymmärsi kuinka vaikeata on 3D-kuvioiden tekeminen tai että hän ei voisi kaikkea haluamaansa pyytää ihan joka tekijältä. Hän sanookin, että hän haastaa minut pyytämillään asioilla. Lopuksi hän myös aina mainitsee, että minä en ikinä petä häntä kynsiasioissa, hän lähtee aina todella tyytyväisenä. Näiden hetkien takia muistaa, miksi tätä tekee. <3

En myöskään jaksaisi tehdä pelkästään tällaista koko ajan. On mukavaa, että on vaihtelua ja saan välillä tehdä näitä taidonnäytteitä. Olen kuitenkin enemmän kauniin mallisen kynnen rakastaja, kuin niiden koristelujen tekijä. Kertoohan tästä jo kaikki saamani palkinnot, jotka ovat tulleet nimenomaan muoto-opillisesti ja mittasuhteiltaan kauniista kynsistä.

Nemo-kala

Näistä korsteluista tulee aina ihan uusia inspiraatioita! Nytkin haluaisin tehdä sellaisia matalia akryylikuvioita tipeille. Valitettavasti työt tulee aina näidenkin eteen, joten saa nähdä, koska ehdin sellaisia kikkailemaan. Jos voitan joskus lotossa, niin kikkailen ainoastaan kaikkea tällaista! :D

(Valitettavasti minulla ei ole kuvia kyseisistä kynsistä, koska kiire tuli, enkä enää ehtinyt kuvaamaan kynsiä.)

Minion

maanantai 8. maaliskuuta 2021

Minähän teen VAIN kynsiä!

 Asiakas sanoi mua about tyhmäksi tässä yksi päivä. 

Opiskelen tällä hetkellä datanomiksi ja tottakai asiakkaat kyselevät kuinka opinnot edistyvät. Keskustelimme sitten yhden asiakkaan kanssa opinnoistani ja sanoin, että taidan samalla nykäistä Merkonomin paperit, kun ne tulevat ikäänkuin helposti siinä samalla.

Asiakas: "Ai kauheeta, älä näitä hommia jätä! Susta tulee kohta liian fiksu näihin hommiin!"

Olin tyrmistynyt. En tiennyt miten olisin loppuajan ollut. Taisin olla aika hiljaa ja välillä hiukan riuhtaista asiakkaan kättä, koska hän ei ollut tarpeeksi fiksu rentouttaakseen sitä...
Tiedän, että asiakas ei varmaankaan ihan tajunnut mitä suustaan möläytti, mutta tuli harvinaisen selväksi pinttyneet mielipiteet, että kauneudenhoitoalan hommiin ei hirveästi älliä tarvita! Tai yleisesti ottaen mielipide, että joissain ammateissa ei nyt vaan tarvitse olla niin fiksu.
Arvatkaa olisiko tehnyt mieli viskata siveltimet ja viilat ja sanoa, että tee itte kyntes, kun siihen ei kerta älliä tarvita!


En ymmärrä edelleenkin ihmisten ajattelutapaa, että jokin työ on parempi kuin toinen. Tai jotkin opinnot ovat parempia, kuin toiset. Anteeks nyt vaan, mutta niillä lukion papereilla sä et tee yhtään mitään, ellet mene jatko-opiskelemaan jotain!

Mistäs kukaan edes tietää mitä kaikki on opiskellu tai mitä ihminen haluaa elämällään tehdä. Oma siskoni on erittäinkin koulutettu matematiikkanero, mutta hän on valinnut tiensä työskennellä yrittäjänä eläinten parissa. Toisekseen, ei ihan kuka vaan idiootti saa yritystä pyörimään kannattavasti! 
Moni asiakas varmaan edelleen luulee, että minäkin teen vain niitä kynsiä. Voin kertoa, että firman pyörittämiseen (varsinkin tällaisen hiukan isomman salongin) vaaditaan paljon aikaa ja älliä. Varsinkin jos meinaat saada sen tuottamaankin jotain. Seuraaviin asioihin menee aivan älyttömästi myöskin työtunteja:

  • Kirjanpito
  • Some-mainostus/mainokset
  • Verkkokaupan ylläpito
  • Nettisivut (mitä muuten ylläpidän ihan itse)
  • Tuotteiden tilaus ja haku
  • Laskujen maksu
  • Palaverien pitäminen 
  • Inventaariot
  • Kouluttautuminen
Yllä olevat asiat ovat yhteydessä toisiinsa ja niiden välillä fiksusti kikkailu saa yrityksesi voimaan hyvin ja tuottamaan voita leivän päälle. Kaikki ei ihan näitäkään asioita ymmärrä...


Olen itse opiskellut aikanaan pukuompelijaksi ja kosmetologiksi. Nykyään tosiaan keskityn kynsien tekoon, koska haluan. Kysynpä vaan, kuinka moni nykypäivänä edes omistaa neulaa ja lankaa? Puhumattakaan että saisi esim. napin ommeltua paikalleen. Osaan myös kaavoittaa. Jep, vaatteiden kaavoittaminen ja muotoilu kuuluu myös pukuompelijan koulutukseen. Ei ihan joka idiootti niitä kaavojakaan saa aikaiseksi.
Niin tai sitten merkonomi. Eipä ihmiset taida hirveästi kaupan kassojakaan arvostaa, mutta ne on mitä luultavammin niitä merkonomeja.
Tiedän myös muutaman erittäinkin koulutetun ns. fiksun ihmisen, mutta käytännön järkeä ei ole sitten yhtään. Että mikä sitten on sitä fiksuutta ja älliä ja mikä ei? Josko nyt sitten pikkuhiljaa päästäisiin eroon tällaisesta ajattelutavasta. Se on muutenkin ihan sama mitä ihmiset työkseen tekee tai opiskelee. Eikö se ole tarkeintä, että osaa nauttia omasta elämästään ja tehdä sitä mistä tykkää. Jos ei se ydinfyysikon duuni ollutkaan niin kivaa, ni sä voit silti olla vaikka kampaaja, eikä se tee susta yhtään sen aliarvoisempaa tai tyhmempää!

keskiviikko 20. tammikuuta 2021

Hupivaraukset

Jostain syystä nyt ovat lisääntyneet kaiken maailman hupivaraukset ja koijaukset. 
Miksi ihminen tekee hupivarauksia? Onko ihminen niin itsekeskeinen mulkku, ettei välitä yhtään toisen työkorvauksen ja vapaa-ajan menetyksestä? Mitä hupivaraajan päässä pyörii?

Onko se sitten niin, että korona tai muu katastrofi tuo kivenkoloistaan enemmän näitä ihmistyyppejä? Inhottavaa. Nyt kun ei edelleenkään kuluttajalle ole ihan selvää, miten se yrittäjän työaika menee, niin tässäpä taas selitys, miksi minua ainakin vituttaa aivan suunnattomasti asiakas, joka ei tule eikä hänellä ollut aikomustakaan tulla palveluun.

Asiakas on varannut niin laajalti palveluja, että se vie puolet työpäivästä. 
Tämähän on aivan pahin mahdollinen skenaario! Tulet innoissasi töihin, koska saat päivästä oikeasti palkkaa. Noh, asiakas ei saavu, etkä saa häntä kiinni. Kiva. Olet tullut töihin niin sanotusti turhaan ja hupsista, palkkaahan ei tullut sitten yhtään. Tulosi ovat 0€! (Oikeastaan tulosi ovat tässä kohtaa miinus, koska kulut juoksevat, vaikka tuloja ei olisikaan!) Asiakas ei myöskään perunut missään vaiheessa aikaansa, joten et saa siihen ketään tilalle.
Mietipä ihan noin palkollisena: Menet töihin ja sinulle sanotaankin, että et saa seuraavalta 3,5 tunnilta palkkaa ollenkaan etkä voi tehdä asialle mitään. MIETI!

Meille yrittäjille ei edelleenkään kerry lomia, lomarahoja tai palkkaa, jos meillä ei ole maksavia asiakkaita. Siksi tällainen yrittäjän ajan varastaminen on todella mulkkua. Toivoisimme siis, että vähintäänkin peruisit edes jossain kohtaa aikasi, jos et ole siihen tulossa. Näin meillä olisi edes jonkinlainen mahdollisuus saada joku toinen asiakas kyseiseen aikaan. Yrittäjälle aika on rahaa. Rahaa pitää tulla tietty määrä tunnissa, jotta työnteko on kannattavaa ja järkevää.

Toinen kääntöpuoli tässä on myös esimerkiksi omalla kohdallani: Minulla on paljon asiakkaita ja joskus niitä on "jonossa", niin sanotulla peruutuslistalla. Jos vapautuu aika, soitamme listalla oleville tarjotaksemme vapautunutta aikaa. Jos olet tehnyt hupivarauksen, niin olet näin ollen myös varastanut toisen asiakkaan mahdollisuuden päästä haluamalleen henkilölle. Olet siis varastanut toisen ajan ja aiheuttanut yrittäjälle tulon menetyksen. Aika mulkkua.

Jos olet varannut ajan esim. Timman kautta, josta palvelu pitää maksaa etukäteen, toivoisimme silti, että ilmoitat jos et pääse paikalle. Tietysti tuollaisten palvelujen kautta rahoja ei saa takaisin, mutta ilmoittaminen olisi silti fiksua. Palvelun tarjoaja odottaa parhaimmillaan (varsinkin ilta-aikoina) vain sinun saapumistasi paikalle, vaikka voisi lähteä jo kotiin. Tai hän voisi tehdä muita asioita, mitä yrittämiseen ja salongin pyörittämiseen kuuluu, kuin vain istuskella toimettomana ja odottaa sinua.

perjantai 8. tammikuuta 2021

Reklamaatio

Olen huomannut tällaisen reklamaatio-ilmiön erinäisissä facebookin ryhmissä. Tämä on erittäin huolestuttava ja hämmentävä ilmiö. Asiakas haukkuu tekijän työnjäljen ja hakee suorilta tekijältä tästä rahan palautusta tai ottaa yhteyttä kuluttajansuojeluun. Ensinnäkin, kyllä aina saa ja pitää reklamoida, jos siihen on aihetta, mutta edellä mainitut tavat eivät johda mihinkään.
Jos sinulle on tarjottu palvelua, ei siitä silloin voi noin vain suorilta palauttaa rahoja. Olisi aivan eri, jos kyseessä on tuote, jonka voi vain korvata uudella.
Selitänpä hiukan miten nämä asiat menevät.




  1. Ota selvää mihin menet
    Käy yrityksen some-tileillä, soita yrityksiin tai laita viestiä ja selvitä mikä olisi paras paikka sinun haluamallesi palvelulle. Jos esimerkiksi haluat hiuksiisi raidat, ota selvää kuka tekee juuri niitä raitoja hyvin. 
    Minulla esimerkiksi on salongissani kaksi kampaajaa ja suosittelen aina sitä kampaajaa, joka osaa paremmin juuri sen sinun pyytämäsi palvelun. Tässä ei ole kyse siitä, onko kumpi kampaaja parempi noin yleisesti, vaan kaikilla meillä on omat osaamisalueensa, jotka osaamme vielä paremmin. Ikinä en myöskään suosittele juoksemaan hinnan perässä. Silloin yleensä tulee pettymyksiä. 
  2. Selvitä hyvin mitä haluat
    Selvitä aina tekijän kanssa mitä haluat ja varmista, että olette samoilla viivoilla. Jos sinulla on epäselvyyttä, kysy ja kuuntele. Tottakai tekijä kertoo, mitä on tekemässä, mutta kukaan meistä ei ole ajatustenlukija ja siksi kommunikaation pitää pelata.
  3. Ja silti meni pieleen
    Olet edellä mainitut tehnyt hyvin ja silti meni mönkään. Noh, sitten tehdään reklamaatio.
  • Ota aina yhteys suoraan tekijään!
  • Kun olemme tarjonneet palvelun, korjaamme mahdollisen mokan uudella palvelulla.
  • Palvelun tarjoaja yrittää aina päästä yhteisymmärrykseen asiakkaan kanssa.
Jos olet keskustellut tekijän kanssa ja olette käyneet läpi vaihtoehdot, etkä edelleenkään ole tyytyväinen, niin silloin otetaan yhteys kuluttajansuojeluun. MUTTA, mitä ajattelit asiakkaana hyötyä kuluttajansuojelusta tässä kohtaa? Niin. Sinulle on tarjottu palvelua, jossa mahdollisesti puhutaan värivivahde-eroista ja eri mieltymyksistä. Sinulle on tehty palvelu, jonka melkein ainoa "korjaaminen" on sen uudelleen tekeminen. Tässä kohtaa, kun ei ole selkeää ns. tuotevikaa, hyödyt asiakkaana kuluttajansuojelusta todella vähän. Kuluttajansuojelun tehtävä on olla selvittävänä välimiehenä kuluttajan ja palvelun tarjoajan kanssa. Ikäänkuin liiton välinselvittelijä. En usko, että kukaan tulee saamaan täyttä rahan palautusta, vaikka kuinka yrität asiaa viedä kuluttajansuojelun kautta. Ja siis nyt on aivan asia erikseen, jos tukkasi on lähtenyt päästä tai ripsesi on liimattu yhdeksi klönttiripsitupsuksi. Luulen, että tapauksissa, joissa ei ole enää mitään tehtävissä ja tekijä on mokannut kunnolla, niin ei hän edes alunperin ota sinulta mitään rahaa.
Jos olet asiakkaana päättänyt mennä korjaamaan asian muualla ja vasta tämän jälkeen teet reklamaaation, niin on se valitettavasti sinun oma ongelmasi. On aina annettava tekijälle mahdollisuus korjata tekemänsä mahdolliset virheet. Ei ole mikään ratkaisu heti vain vaatia rahoja takaisin. Ei ole myöskään kenenkään etujen mukaista, jos tekijä ei saa korjata ongelmaa. Tekijä ei silloin opi mitään ja mahdollisesti jatkaa työn tekoa samalla tavalla.
Ei myöskään ole reilua mennä someen herjaamaan paikkaa missä olet käynyt. Reklaa aina tekijälle suoraan. Tähän samaan pätee paskan arvostelun antaminen, koska jokin meni pieleen, mutta et ottanut missään kohtaa yhteyttä tekijään tai reklannut. Asiaahan ei silloin voi korjata ja olet menettänyt rahasi. Jos kuitenkin näet oikeudeksesi herjata somessa tekijää, niin tägää paikka/tekijä julkaisuusi, jotta hän voi puolustautua tai vastata sinulle. Vähintään se olisi reilua. On myös erittäin väärin haukkua koko salonki, jos siellä on vaikka 6 tekijää ja sinä kävit kerran yhdellä...

Muistakaa siis kommunikointi ja keskenäinen sopiminen! :)

torstai 10. syyskuuta 2020

Ajanvaraus ja markkinointi

Harva ymmärtää miten hakupalvelut ja ajanvarauspalvelut toimivat ihan oikeasti yrittäjän eduksi.
Asiakkaalle kannattaa ihan kertoa, kuinka kolmannen osapuolen palvelut toimivat. Jos olet nettisivuilla, joka tarjoaa palveluita kaikilta samanlaisen palvelun tarjoajilta (Wolt, Timma), ottaa tämä kolmas osapuoli omansa tarjoamastaan verkkosivupalvelusta. Tottakai, hehän ovat tämän palvelun keksineet ja sen eteen tehneet töitä.
Näin palvelun tuottajana on erittäin ärsyttävää, että kolmas osapuoli ottaa aika suuren osan minun tarjoamastani palvelusta. Teen kuitenkin kaiken rahan omilla käsilläni ja omalla ajallani. Näin ollen en pysty tekemään päivässä, kuin tietyn verran rahaa/asiakkaita. 
Siksi kannattaa vakkariasiakkaallekin kertoa, että olisi hyvä jos hän siirtyisi varaamaan aikansa suoraan firman omilta nettisivuilta, ei ajanvarauspalveluntarjoajan omilta viime hetken ajoista.
Vaikka minua itseäni ketuttaakin, että kolmas osapuoli ottaa vain nettisivujensa ylläpitämisellä minun työstäni osansa, niin näen palvelun silti hyvänä markkinointipalveluna. Sitä kautta tulee uusia asiakkaita ja näin ollen useampi kuluttaja tietää meidän olemassaolosta. Se on myös erittäin mainio tapa saada myytyä ärsyttäviä tyhjiä koloja kalenterista ja tehdä niistä rahaa viime hetken varauksilla. Kuitenkin tällaisen palvelun kautta ostettujen palveluiden määrän pitäisi pysyä erittäin minimissä ja siihen voi jokainen omassa yrityksessään vaikuttaa valistamalla asiakasta.

Minä myös kerron asiakkaalle, että kolmannen osapuolen kautta ostetut ajat ovat viime hetken aikoja. Siellä näkyy vain osa ajoista ja osan aikaa. Paremmin saat aikoja, kun varaat ihan firman omien nettisivujen kautta. Asiakkaan tulisi myös tietää, että ajanvarauspalvelu on meille ennenkaikkea ajanvarauspalvelu ja heidän omilla nettisivuilla olevat viime hetken ajat ovat ikäänkuin bonus. Nämä ovat kaksi eri asiaa. Ajanvaraspalvelun tarjoaja ei myöskään ole vastuussa varatun palvelun laadusta tai muusta mitä palveluntarjoaja tekee. Joten on ihan turha mennä ajanvarauspalvelun esim. face-sivuille valittamaan jos oli paska palvelu. He tarjoavat vain väylän varata palveluja. Kerro palautteesi suoraan palvelun tarjoajalle.

Olen myös huomannut, että monella meidän alalla on omat nettisivut mitä kautta on mahdollista varata aikaa, mutta silti he mainostavat toisen palveluntarhoajan ajanvarauslinkkiä. Miksi? 
Jos minä laitan linkin ajanvaraukseemme, laitan sen seuraavasti www.lumottukauneus.fi/ajanvaraus, näin ollen kuluttaja menee suoraan meidän omille nettisivuille-> saamme lisää klikkauksia-> google tunnistaa/ehdottaa paremmin meidän verkkosivujamme.
Jos käytät jatkuvasti kolmannen osapuolen nettiajanvarauslinkkiä, saa se palveluntarjoaja näkyvyyttä googlessa ja sinun omat verkkosivusi painuvat googlen pohjamutiin.
Just saying...